ارتباط دیابت نوع 2 و خطر بیماریهای قلبی عروقی با بیماری مزمن کلیوی

 10 ژوئن 2016- افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی در معرض خطر بیشتری برای بیماریهای مزمن کلیوی هستند.

دانشمنداندر مطالعه ی بالینی LEADER، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و دارای خطر بالای  بیماریهای قلبی عروقی را با افرادیکه هرگز به این دو بیماری مبتلا نبودند، مقایسه کردند. آنها دریافتند افرادیکه به دیابت مبتلا نبوده و خطر بیماریهای قلبی عروقی آنها را تهدید نمی کند درمعرض خطر کمتری برای بیماری مزمن کلیوی قرار دارند. بیش از 400 مرکز تحقیقاتی در 32 کشور در این مطالعه ی بالینی شرکت داشتند.

 مدیر بخش غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه استانبول، دکتر Satmanدر گفتگو با Endocrine Todayاعلام کرد: ما دریافتیم که سن بالا، زمان طولانی ابتلا به دیابت، کنترل ضعیف قندخون، بیماریهای همراه و داروها، فاکتورهایی هستند که به طور قابل توجهی با بیماری کلیوی مزمن در ابتدای  تحقیق در افرادی با CVDپایدار، ارتباط دارند.

 داده ها نشان می دهد که  51.9درصد از افراد شرکت کننده که از قبل به مشکلات قلبی عروقی مبتلا بوده اند، دارای بیماری کلیوی مزمن( CKD)هستند.

 بیشترین نرخ ابتلا در آسیا و برابر با 75.8درصد و پس از آن درشرق میانه با 44.3 و سپس در اروپا با 43.7درصد است.

افزایش سن، بالا بودن HbA1c، زمان طولانی ابتلا به دیابت، فشارخون سیستولیک بالا، بالا بودن مقدار تری گلیسیرید و مصرف تعداد بیشتری از داروهای ضد فشارخون با خطر بالاتر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی همراه است .

محققان خاطر نشان کردند احتمال ابتلا به بیماری مزمن کلیوی برای افرادی با فشارخون دیاستولیک بالا، افرادیکه از هیچ داروی دیورتیکی استفاده نمی کنند و قبل از این به آنژین صدری یا سکته ی مغزی مبتلا نشده اند، کمتر است.

Satmanافزود: بر اساس این نتایج، ما به شدت غربالگری اولیه و توجه به افراد دارای خطر بالای CV، که به دیابت نوع 2 مبتلا می باشند را در برنامه های پیشگیری بیماری مزمن کلیوی توصیه می کنیم.

 بودجه ی کارآزمایی LEADERتوسط شرکت  نوونوردیسک تأمین  شده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jun/type-2-diabetes-and-cardiovascular-risk-linked-with-chronic-kidney-disease-91021021.html